Св.преподобный Иоанн Дамаскин

Преподобный Иоанн Дамаскин родился около 680 года в столице Сирии Дамаске, в христианской семье. Его отец, Сергий Мансур, был казначеем при дворе халифа. У Иоанна был приемный брат, осиротевший отрок Косма, которого Сергий принял к себе в дом. Когда дети подросли, Сергий позаботился об их образовании. На дамасском невольничьем рынке выкупил он из плена ученого монаха Косму из Калабрии и поручил ему учить детей. Мальчики обнаружили необыкновенные способности и легко освоили курс светских и духовных наук. После смерти отца Иоанн занял при дворе должность министра и градоправителя.
В то время в Византии возникла и быстро распространялась ересь иконоборчества, поддерживаемая императором Львом III Исавром (717–741). Став на защиту православного иконопочитания, Иоанн написал три трактата "Против порицающих святые иконы". Мудрые Богодухновенные писания Иоанна привели императора в ярость. Но так как автор их не был византийским подданным, его нельзя было ни заключить в тюрьму, ни казнить. Тогда император прибег к клевете. По его приказанию от имени Иоанна было составлено подложное письмо, в котором дамасский министр будто бы предлагал императору свою помощь в завоевании сирийской столицы. Это письмо и свой лицемерно-льстивый ответ на него Лев Исавр отослал халифу. Тот немедленно приказал отстранить Иоанна от должности, отрубить ему кисть правой руки и повесить ее на городской площади. В тот же день к вечеру Иоанну вернули отрубленную руку. Преподобный стал молиться Пресвятой Богородице и просить исцеления. Заснув, он увидел икону Божией Матери и услышал Ее голос, сообщивший ему, что он исцелен, и вместе с тем повелевший без устали трудиться исцеленной рукой. Проснувшись, он увидел, что рука его невредима.
Узнав о чуде, свидетельствовавшем о невиновности Иоанна, халиф просил у него прощения и хотел вернуть ему прежнюю должность, но преподобный отказался. Он роздал свое богатство и вместе с приемным братом и товарищем по учению Космой отправился в Иерусалим, где поступил простым послушником в монастырь Саввы Освященного. Нелегко было найти ему духовного руководителя. Из монастырской братии на это согласился лишь один очень опытный старец, который стал умело воспитывать в ученике дух послушания и смирения. Прежде всего старец запретил Иоанну писать, полагая, что успехи на этом поприще станут причиной гордыни. Однажды он послал преподобного в Дамаск продавать корзины, изготовленные в монастыре, причем поручил продать их гораздо дороже их настоящей цены. И вот, проделав мучительный путь под знойным солнцем, бывший вельможа Дамаска очутился на рынке в рваных одеждах простого продавца корзин. Но Иоанна узнал его бывший домоправитель и скупил все корзины по назначенной цене.
Однажды в монастыре скончался один из иноков, и брат покойного попросил Иоанна написать что-нибудь в утешение. Иоанн долго отказывался, но из милосердия, уступив просьбам удрученного горем, написал свои знаменитые надгробные тропари. За это непослушание старец изгнал его из своей келлии. Все монахи начали просить за Иоанна. Тогда старец поручил ему одно из самых тяжелых и неприятных дел – убирать из монастыря нечистоты. Преподобный и здесь явил образец послушания. Через некоторое время старцу в видении было указано Пречистой и Пресвятой Девой Богородицей снять запрет с писательства Иоанна. О преподобном узнал Иерусалимский патриарх, рукоположил его во священника и сделал проповедником при своей кафедре. Но преподобный Иоанн вскоре вернулся в Лавру преподобного Саввы, где до конца своих дней проводил время в писании духовных книг и церковных песнопений, и покинул монастырь только для того, чтобы обличить иконоборцев на Константинопольском Соборе 754 года. Его подвергли тюремному заключению и пыткам, но он всё перенес и по милости Божией остался жив. Преставился около 780 г., в возрасте 104 лет.

Пе́снь 1.

Ирмо́с: Во глубине́ постла́ иногда́ фараони́тское всево́инство преоруже́нная си́ла, вопло́щшееся же Сло́во всезло́бный гре́х потреби́ло е́сть, препросла́вленный Госпо́дь, сла́вно бо просла́вися.

Твоя́ похвалы́ нача́ти хотя́щу ми́, пода́ждь тво́й ны́не гла́с медото́чный, преподо́бне, и́мже правосла́вную уясни́л еси́ Це́рковь пе́сньми, о́тче Иоа́нне, я́же твою́ почита́ет па́мять.

Я́ко му́др и остроу́мен судия́, изря́днейше су́щих естество́ смотря́я, нестоя́щих предразсуди́л еси́ ве́чнующая: привре́менными бо измени́л еси́ пребыва́ющая, о́тче Иоа́нне, иде́же тя́ и ны́не Христо́с просла́ви.

Богоро́дичен: Превы́шши яви́лася еси́, Чи́стая, вся́кия тва́ри, ви́димыя же и неви́димыя, Присноде́во: Зижди́теля бо родила́ еси́, я́коже благоволи́ воплоти́тися во утро́бе Твое́й, Его́же со дерзнове́нием моли́ спасти́ пою́щия Тя́.

Пе́снь 3.

Ирмо́с: Процвела́ е́сть пусты́ня я́ко кри́н Го́споди, язы́ческая неплодя́щая це́рковь, прише́ствием Твои́м, в не́йже утверди́ся мое́ се́рдце.

Расточи́л еси́ бога́тство, Бо́гу взаи́м дая́, те́мже тебе́ на небесе́х угото́вася Ца́рство; но и ны́не воздая́ние, Иоа́нне, прия́л еси́ многокра́тное.

Прему́дрости тала́нт прие́м, дея́ньми украша́я, уясни́л еси́, Иоа́нне, Це́рковь Христо́ву, его́же многоусугубля́еши, и житие́ оста́вив.

Богоро́дичен: Чи́ни удиви́шася а́нгельстии, Пречи́стая, и челове́ческая устраши́шася сердца́ о Рождестве́ Твое́м. Те́мже Тя́, Богоро́дицу, ве́рою чти́м.

Седа́лен, гла́с 3.

Труба́ благогла́сна освяще́на, свяще́ннейше, на́м яви́лся еси́, песнопою́щи обра́зно уче́ния Го́спода и Спа́са конце́м, и твои́ми словесы́ ми́р просвети́л еси́, Иоа́нне преподо́бне, Христа́ Бо́га моли́ дарова́ти на́м ве́лию ми́лость.

Богоро́дичен: Боже́ственная ски́ния была́ еси́, Сло́ва, еди́на Пречи́стая Ма́ти Де́во, чистото́ю а́нгелы превозше́дшая; па́че все́х мене́, пе́рсть бы́вша, оскверне́на плотски́ми прегреше́ньми, очи́сти моли́тв Твои́х Боже́ственными вода́ми, подаю́щи, Чи́стая, ве́лию ми́лость.

Крестобогоро́дичен: Нескве́рная А́гница Сло́ва, нетле́нная Де́ва Ма́ти, на Кресте́ зря́щи пове́шена из Нея́ без боле́зни прозя́бшаго, ма́терски подо́бно рыда́ющи, вопия́ше: увы́ Мне́, Ча́до Мое́, ка́ко стра́ждеши во́лею, хотя́ изба́вити от страсте́й безче́стия челове́ка?

Пе́снь 4.

Ирмо́с: Прише́л еси́ от Де́вы не хода́тай, ни а́нгел, но Са́м Го́споди вопло́щся, и спа́сл еси́ всего́ мя челове́ка; те́м зову́ ти́: сла́ва си́ле Твое́й, Го́споди.

Повеле́нию Христо́ву повину́вся, оста́вил еси́ мирску́ю красоту́, бога́тство, сла́дость, све́тлость, Его́же ра́ди, взе́м тво́й кре́ст, после́довал еси́, Иоа́нне му́дре.

Сообнища́в обнища́вшему Христу́, челове́ческаго ра́ди спасе́ния, спросла́вился еси́, я́коже То́й обеща́ся, и сца́рствуеши же присноца́рствующему, Иоа́нне.

Богоро́дичен: Тя́, приста́нище спасе́ния и сте́ну необори́му, Богоро́дице Влады́чице, вси́ ве́рнии ве́мы: Ты́ бо моли́твами Твои́ми от бе́д избавля́еши ду́ши на́ша.

Пе́снь 5.

Ирмо́с: Хода́тай Бо́гу и челове́ком бы́л еси́, Христе́ Бо́же: Тобо́ю бо Влады́ко, к светонача́льнику Отцу́ Твоему́, от но́щи неве́дения, приведе́ние и́мамы.

Стра́хом Христо́вым, о́тче, утвержда́емь к Боже́ственней жи́зни, плотско́е мудрова́ние все́ покори́л еси́ ду́ху, твоя́, Иоа́нне, чу́вства очища́я.

Очи́стив вся́кия скве́рны те́ло, и у́м, и ду́шу тщали́во, богому́дре, зарю́ прия́л еси́ трисо́лнечную, Иоа́нне, све́тлыми тя́ богатя́щую дарова́нии.

Богоро́дичен: Моли́ Твоего́ Сы́на и Го́спода, Де́во Чи́стая, плене́нным избавле́ние от проти́внаго обстоя́ния, на Тя́ наде́ющимся, ми́рное дарова́ти.

Пе́снь 6.

Ирмо́с: Во глубине́ грехо́вней содержи́мь е́смь, Спа́се, и в пучи́не жите́йстей обурева́емь, но, я́коже Ио́ну от зве́ря, и мене́ от страсте́й возведи́ и спаси́ мя.

Просвети́вся Ду́ха благода́тию, Боже́ственных и челове́ческих зна́нием веще́й я́сно обогати́вся, тре́бующим, Иоа́нне, незави́стно препо́дал еси́.

Подо́бне лико́м небе́сным, му́дре, Це́рковь правосла́вно украси́л еси́, ликостоя́нныя пе́сни приглаша́я Тро́ице Боговеща́нныя.

Богоро́дичен: Неискусому́жно, Де́во, родила́ еси́ и ве́чнуеши Де́ва, явля́ющи и́стиннаго Божества́, Сы́на и Бо́га Твоего́, о́бразы.

Конда́к, гла́с 4.

Песнопи́сца и честна́го богоглаго́льника, Це́ркве наказа́теля и учи́теля, и враго́в сопротивоборца́ Иоа́нна воспои́м: ору́жие бо взе́м — Кре́ст Госпо́день, всю́ отрази́ ересе́й пре́лесть и я́ко те́плый предста́тель к Бо́гу все́м подае́т прегреше́ний проще́ние.

И́кос:

Церко́вному наста́внику и учи́телю, и жерцу́, я́ко таи́ннику неизглаго́ланных, возопие́м согла́сно: и́же к Бо́гу твои́ми моли́твами отве́рзи уста́ на́ша и сподо́би глаго́лати словеса́ уче́ний твои́х, ты́ бо Тро́ице яви́лся еси́ соприча́стник, я́ко друго́е со́лнце облиста́я в ми́ре, чудесы́ и уче́нии просия́в, я́ко Моисе́й, в зако́не Госпо́дни поуча́яся всегда́, сло́вом и де́лом бы́л еси́ свети́льник и моля́ непреста́нно все́м пода́ти прегреше́ний проще́ние.

Пе́снь 7.

Ирмо́с: Богопроти́вное веле́ние беззако́ннующаго мучи́теля высо́к пла́мень вознесло́ е́сть: Христо́с же простре́ Богочести́вым отроко́м ро́су духо́вную, Сы́й Благослове́н и Препросла́влен.

Ре́вностию разжига́емь, богобо́рных ересе́й вся́кое злоу́мие возрази́л еси́ све́тлыми писа́нии, убели́в все́м я́сно дре́вле се́янная, му́дрыми, о Иоа́нне, напи́санныя то́нко.

Те́пле обличи́л еси́ злоиме́нных ученико́в Ма́нента ху́льное нече́стие, разврати́ти покуси́вшееся Це́рковь Христо́ву, словесы́ и догма́ты твои́ми, о Иоа́нне, я́же счини́л еси́.

Богоро́дичен: Святы́х святе́йшую поразумева́ем Тя́, я́ко еди́ну ро́ждшую Бо́га непреме́ннаго, Де́во нескве́рная, Ма́ти безневе́стная: все́м бо источи́ла еси́ ве́рным нетле́ние, Боже́ственным Рождество́м Твои́м.

Пе́снь 8.

Ирмо́с: Пе́щь иногда́ о́гненная в Вавило́не де́йства разделя́ше, Бо́жиим веле́нием халде́и опаля́ющая, ве́рныя же ороша́ющая, пою́щия: благослови́те вся́ дела́ Госпо́дня Го́спода.

Обличи́л еси́ я́ве, треблаже́нне Иоа́нне, Несто́риево разделе́ние, Севи́рово слия́ние, единово́льное пребезу́мие; ве́ру же единоде́йственну, сия́ние Правосла́вия все́м облиста́в конце́м.

Все́я вра́г пле́велы обы́чно ерети́ческия в Це́ркви Христо́ве, сего́ поклоне́ния отмета́тися во ико́нах честны́х, но обре́те недре́млюща тя́, всеблаже́нне Иоа́нне, вся́кое се́мя зло́е искореня́юща.

Богоро́дичен: Ты́ от Отца́ неразлу́чнаго, во чре́ве, богому́жно пожи́вшаго, безсе́менно зачала́ еси́ и несказа́нно родила́ еси́, Богороди́тельнице Пречи́стая: те́мже Тя́, спасе́ние все́х на́с, испове́даем.

Пе́снь 9.

Ирмо́с: Безнача́льна Роди́теля Сы́н, Бо́г и Госпо́дь, вопло́щся от Де́вы, на́м яви́ся, омраче́нная просвети́ти, собра́ти расточе́нная, те́м Всепе́тую Богоро́дицу, велича́ем.

Научи́л еси́ вся́ церко́вныя пе́ти сы́ны правосла́вно еди́ницу в Тро́ице честну́ю, воплоще́ние же Сло́ва Боже́ственное богосло́вити я́ве, Иоа́нне, уясня́я неудобопости́жная мно́гим во Свяще́нных Писа́ниих.

Святы́х чи́ны песносло́вив, преподо́бне, чи́стую Богоро́дицу, Христо́ва Предте́чу, та́же апо́столы, проро́ки с по́стники и му́дрыя учи́тели, пра́ведники и му́ченики, в те́х ны́не водворя́ешися ски́ниих.

Богоро́дичен: Черто́г была́ еси́ и́же па́че ума́ воплоще́ния Сло́ва, Де́во Богороди́тельнице, оде́яна сла́вою доброде́телей и испещре́на. Те́м Тя́, Всенепоро́чная, Богоро́дицу возвеща́ем.

Свети́лен.

Я́ко Боже́ствен све́т, о́тче на́ш, Це́ркви возсия́л еси́, пе́ний твои́х сию́ све́тлостию облиста́в и све́том нра́ва твоего́, и́мже Христо́вы догма́ты явля́еши укра́шены, к Нему́же не преста́й о на́с моля́ся, Иоа́нне.

Богоро́дичен: Вои́стинну Тя́ Богоро́дицу испове́дуем, Влады́чице, Тобо́ю спаса́емии: и́бо Бо́га неизрече́нно родила́ еси́, разори́вшаго Кресто́м сме́рть и к Себе́ привле́кшаго преподо́бных собо́ры, с ни́миже восхваля́ем Тя́, Де́во.

Подать записку

На нашем сайте вы можете подать записку (заказную на Литургию, записку на панихиду, Сорокоуст) и совершить пожертвование на молебен о своих родных и близких (только крещеных!)

подробнее